fredag 9 januari 2009

Recept mörk choklad och kolapaj


Det här provade jag igår och den var verkligen supergod!!! Receptet kommer från min favvomattidning Laga Lätt. Köp den tidningen om ni är intresserade av matlagning, den är enligt min åsikt absout bäst av alla mattidningar. Här kommer deras recept:

10 bitar

4 dl vetemjöl

2 msk strösocker

1 1/2 tsk vaniljsocker

100g smör

2 äggulor

1 msk vatten

3 dl kolasås


Chokladfyllning:

2 msk strösocker

2 ägg

100g mörk choklad

1 msk smör


1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Rör ihop mjöl, socker, kakao och vaniljsocker. Tillsätt smör och finfördela, blanda ner ägg och vatten och forma till en deg.

3. Tryck ut degen i en 24 cm pajform, en bit upp på kanten. Kyl i 30 min.

4. Pricka pajdegen med en gaffel och förgrädda i 12 minuter.

5. Chokladfyllning: Vispa socker och ägg tjock och fluffig. Smält chokladen och smöret tillsammans och rör ner i äggsmeten.

6. Bred ut kolasåsen på botten av pajen. Skeda över chokladfyllningen.

7. Grädda 12 min i ugnen. Låt svalna innan den skärs upp.

Inga kommentarer: